Pobierz
najnowszy numer

Newsletter

Zapisz się do naszego Newslettera, aby otrzymywać informacje o nowościach z branży!

Jesteś tutaj

Połączenie technologii GPS, GSM i RFID na miarę współczesnych potrzeb

Printer Friendly and PDF

leadDzisiejsza rzeczywistość jest zdominowana nie tyle przez produkty, co usługi, które zyskują na znaczeniu. Świadczenie coraz większej liczby usług niesie za sobą potrzebę ich weryfikacji – sprawdzenia, czy usługa faktycznie została wykonana i czy spełniła oczekiwania zleceniodawcy/odbiorcy.

Wraz z rozwojem transportu i logistyki pojawiły się problemy, z którymi wbrew pozorom nie jest łatwo sobie poradzić. Firmy logistyczne obsługują coraz więcej zleceń, powiększają swoją flotę o kolejne naczepy, które jeżdżą po drogach całej Europy. Tutaj powstaje niebanalny, jak się okazuje, problem ich lokalizacji. Coraz więcej firm nie jest w stanie dokładnie określić, gdzie w danym momencie znajduje się ich sprzęt. Jest to spowodowane nie tylko zasięgiem ich działania, ale również tym, że obecnie monitorowane są tylko samochody, a naczepy są przeładowywane i odczepiane bez większej kontroli. Problem ten doskwiera bardzo wielu firmom, powoduje straty w postaci przestojów i koszty w postaci dodatkowych etatów i kursów.

Kolejnym zadaniem, wynikającym z konieczności kontroli jakości i wykonalności usług, jest lokalizacja i monitorowanie wywozu nieczystości. Firmy, a także gminy odpowiedzialne za gospodarkę odpadami, są zobowiązane wiarygodnie ewidencjonować trasy i miejsca wywozu nieczystości. Z jednej strony wynika to z obowiązków ustawowych, z drugiej zaś każda firma, która zamierza kontrolować jakość świadczonych usług i zwiększyć rentowność swojej działalności, powinna być w stanie dokładnie określić położenie pojazdu i podać informacje o ilości wywożonych odpadów. Dzięki temu może rzetelnie wycenić usługę, ustalić najbardziej optymalny plan tras i określić docelowe grupy klientów.

Technologia, którą prezentujemy, pozwala rozwiązać powyższe problemy, zaś jej możliwości i innowacyjność umożliwiają wykorzystanie jej w wielu innych dziedzinach.

GPS/GSM/RFID w systemach lokalizacji i monitorowania wywozu nieczystości oraz ruchu naczep

Nieliczne firmy w Polsce podjęły się rozwiązania problemu lokalizacji i monitoringu ruchu pojazdów. Godny przeanalizowania jest system wykorzystujący GPS, GSM i RFID do zautomatyzowanego zarządzania ruchem taboru odbierającego odpady oraz identyfikacji opróżnianych pojemników.

fot1

Fot. 1. Lokalizator GPS w wersji z przyłączem do gniazda zapalniczki

Lokalizatory GPS umożliwiają stałe śledzenie tras przejazdu przez przesyłanie do centrali współrzędnych geograficznych. Usługa A-GPS ułatwia dokładne określenie lokalizacji pojazdów w rejonie, w którym sygnał jest słaby. A-GPS wykorzystuje sieć GSM/GPRS do uzyskania informacji o położeniu satelitów, co umożliwia określenie pozycji nawet przy niedostatecznie silnym sygnale GPS. Lokalizator GPS to łatwe w użyciu narzędzie pracy o wielu zastosowaniach, wykorzystujące najnowsze technologie. Ma obudowę odporną na uszkodzenia i wbudowany akcelerometr, który alarmuje w przypadku próby zniszczenia urządzenia oraz monitoruje jego położenie.

Lokalizator GPS może również być z powodzeniem wykorzystywany do monitorowania ruchu naczep. Jest on wyposażony w akumulator, który w standardowych warunkach umożliwia działanie przez dwa tygodnie. Dużym atutem jest to, że akumulator działa bez zarzutu również przy ujemnych temperaturach – lokalizator może być zamontowany w chłodni.

Zaawansowana technika RFID w połączeniu z lokalizacją za pomocą GPS umożliwia ustalenie położenia geograficznego, śledzenie przejechanej trasy, a w przypadku wywozu odpadów – identyfikację pojemników na odpady. Pojazd jest wyposażony w czytnik RFID, a pojemniki są oznakowane tagami RFID, w których może być zakodowany adres, rodzaj i identyfikator pojemnika. Podczas opróżniania pojemnika czytnik RFID odczytuje jego tag. System zbiera dane dotyczące numeru pojemnika, daty i godziny odczytu, numeru pojazdu. Dane te zostają uzupełnione o odczyty z lokalizatora GPS. W przypadku nowoczesnej floty możliwe jest połączenie tych informacji z odczytem wagi. Pozwala to rozliczać usługi na podstawie rzeczywistych danych dotyczących opróżnionych pojemników. Można wykorzystać również ręczny czytnik RFID typu PDA.

Dzięki prostym i funkcjonalnym rozwiązaniom firmy mogą wdrażać takie procedury, jakich faktycznie potrzebują. System dostarcza danych umożliwiających:

  • rozliczanie usług na podstawie rzeczywistej liczby opróżnionych pojemników,
  • rejestrowanie opróżnień nieoznakowanych pojemników,
  • rejestrowanie lokalizacji pojemnika w wyniku połączenia odczytu RFID i danych z GPS dotyczących lokalizacji,
  • rozliczanie wykonanej pracy na podstawie liczby opróżnionych pojemników.

Lokalizator GPS może być połączony z CAN (uniwersalną szeregową magistralą komunikacyjną w pojazdach) oraz procesorem pokładowym samochodu. To rozwiązanie pozwala uzyskać dane o zużyciu paliwa, prędkości średniej, prędkości maksymalnej i inne dane dostępne dla danego modelu samochodu (stan klocków/okładzin hamulcowych, ciśnienie w oponach itp.) oraz przesyłać je w czasie rzeczywistym za pomocą nadajnika GPRS.

 

rys1

Rys. 1. Schemat działania systemu

*    Użytkownicy GPS oczekują natychmiastowej informacji o pozycji. Przy standardowych GPS nie jest to czasami możliwe, ponieważ aby określić dokładną pozycję muszą być zidentyfikowane co najmniej 4 satelity przekazujące informację o ich dokładnym położeniu orbitalnym, tzw. efemeryd.
W niekorzystnych warunkach sygnał jest słaby, a czas pobrania danych z satelitów może wynieść nawet kilka godzin.
Assisted GPS (A-GPS) przyśpiesza obliczanie pozycji poprzez dostarczanie danych satelitarnych do odbiornika GPS za pomocą sieci bezprzewodowej lub Internetu.
Dane wspomagające umożliwiają odbiornikowi GPS określenie pozycji w ciągu kilku sekund, nawet w słabych warunkach sygnału.


Powyżej opisane rozwiązania umożliwiają sprawne zarządzanie flotą pojazdów, łatwe i intuicyjne uzyskanie wszelkich informacji dotyczących kwestii kluczowych dla firmy oraz kontrolę jakości wykonywania usług poprzez monitorowanie tras przejazdów, miejsc postojów i stanu technicznego pojazdów. Tego rodzaju system zapewnia niezawodność sprzętu i bezpieczeństwo pracowników, a także jest źródłem informacji dla kierownictwa przedsiębiorstwa i organów nadzorujących. Efektywność systemu jest zauważalna niemal natychmiast po wdrożeniu, zaś ponoszone koszty są znikome w porównaniu z uzyskiwanymi korzyściami.

 

EBS
we współpracy z HADATAP

 

Zabezpieczenia 5/2013

Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie tekstów bez zgody redakcji zabronione / Zasady użytkowania strony